حرفهایی برای نگفتن - محمددوست


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی
کد لحظه شمار غیبت امام زمان برای وبلاگهای مهدویت

حرفهایی برای نگفتن - محمددوست

حرف هایی برای نگفتن

علی محمددوست

 

در آخرین روز از بهار 91  سرکلاس تکنولوژی - فرهنگ استاد محترمه راجع به تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ سوال پرسیدند و از ارتباط تکنولوژی بر معنویت از دانشجویان بی تقصر، پرس و جو کردند.

 از ابتدای بحث دست راستم را بالا گرفتم که فرهنگ را رعایت کرده باشم البته داشتم خفه می شدم، یکی از همکلاسی های محترم از حرف دیگران  مبنی بر تاثیر منفی تکنولوژی بر معنویت به شدت کلافه شد. من باز دست راستم را بالا بردم، حواسم به فرهنگ بود گرچه دیگر دوستان، فرهنگ را رعایت نمی کردند(؟!!!) و بدون بالا بردن دست شروع به صحبت می کردند(!!!) برای همین دستم خشک شد و گلویم ترکید حرف در گلویم خشک شد.

راستش عجیب یاد مجلس روز سه شنبه افتادم(!) و دلم برای نطق کنندگان پیش از دستور سوخت، وقتی آقای رئیس می گفت: وقت تمام است حرف هایتان را به رسانه ها دهید.

حال من برای خالی نبودن عریضه و رفع درد در ناحیه گلو و قفسه سینه، همچنین برای رعایت کردن فرهنگ حرف هایم را برای  وبلاگ مدیریت فرهنگی(مثل نمایندگان مردم برای رسانه ها) می فرستم. گرچه  می دانم که هیچکس نمی خواند! (مثل ...).

 

آیا تکنولوژی ما را از تجربه کردن دور می کند؟

به عنوان یک دانشجوی علاقه مند مدیریت فرهنگی فکر می کنم، تکنولوژی ما را به دنیای مجازی نزدیک و این دنیای مجازی بشر امروز را از تجربه کردن دور می کند.

یکی از جدید ترین دستگاه بازی های رایانه ایی دستگاه  x-boxاست. شما با گرفتن دسته های این دستگاه، مقابل تلویزیون می ایستید و مثل یک بازیکن تنیس بازی می کنید. این تجربه چقدر با بازی در زمین تنیس با آن راکت سنگین و توپ مخصوص تفاوت دارد؟

 شما با این دستگاه می توانید اسکی کنید، چقدر این بازی با شرایط اسکی در برف و کوهستان شباهت دارد؟

از نظر من تفاوت این دو شرایط  نوع تجربه است، تکنولوژی این امکان را به من می دهد که همه ی ورزش ها را بازی کنم و این خوب است اما تجربه ناب تنیس، اسکی و ... نیست.

نکته دیگر تکنولوژی بسیار پیچیده است و ذهن پیچیده بشرامروز، با تکنولوژی های جدید دچار آشفتگی  بیشتر می شود و حضور، توجه و تاثیر گذاری اش کم می شود.

یک شاگرد در کلاس درس نشسته است. مبایل او میزان حضورو توجه اش را در کلاس کم می کند. تکنولوژی در هنگام یک تجربه معنوی (نماز خواندن و زنگ خوردن موبایل)، همه ی تمرکز و توجه بشر را به خودش مشغول می کند.

 معنویت یک تجربه است و با اطلاعات دینی فرق می کند، تکنولوژی از طریق رسانه ها، سخت افزارها و... به ما اطلاعات مذهبی می دهد. مثل یک سخنرانی مذهبی.

ما در خانه می نشینیم و مراسم مذهبی را می بینیم (مراسم قرآن سر گیری)، حال انکه تجربه شرکت در آن برنامه مذهبی به شدت متفاوت است. شما می نشینید، پایتان درد می گیرد و صبر می کنید و احترام می گذارید ، تشنه و گرسنه می شوید، گریه می کنید.

سرعت تغییر و تحول در تکنولوژی بسیار بالاست و بشر خصوصا در جهان سوم درگیر آن است.او تا چگونگی استفاده از دستگاه ها را فرا می گیرد نسل جدید تکنولوژی آمده است. انسان دچار سردرگمی، کلافگی و منفعل بودن است.

 

البته باید متذکر شوم تکنولوژی بسیارمفید و تاثیر گذاراست اما نکته ی مهم تفکیک احساسات و جنس روح آدمی از تکنولوژی و توان تمیز دادن شرایط مختلف از یکدیگر است. گهگاه دیده ام انسان های موفق ساعاتی در هفته خود را از تکنولوژی که اتفاقا همه زندگیشان است دل می کنند و به دل طبیعت میروند تا حضور و توجه را تجربه کنند. واقعاً چرا؟؟؟

 

 




:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی و فرهنگ , متفرقه , کارهای بچه های گروه , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : کویر
تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
پاتوق بلاگ در تاریخ : 1391/2/5/2 - - گفته است :
برادر گلم
سخت خوشحالم که می بینم در بین دوستان جویای دانش فرهنگ، افرادی بمانند شما هستند که با وجود بی توجهی استادی به ظاهر غرق شده در دریای فرهنگ ، هنوز کتل و پرچم رعایت ادب را برافراشته نگه می دارند تا پاسخی کوبنده بر استادی باشد که چشم های نیمه بازش را بر شما و امثال شما می بندد تا دستانت همچو سرو آزادی فریاد *من هستم اما تو نمی خواهی ببینی* را سردهد....
یا حق

<-CommentGAvator->
آقا صبور در تاریخ : 1391/2/5/2 - - گفته است :
ای کاش قدر لحظات خلوت و تنهایی را بدانیم ...


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: